Sunday 11 November 2012

UKHWAH FILLAH

perkongsian menarik drp seorang sahabat :)

UKHWAH FILLAH KERANA ALLAH =)

kalian tahu apa itu UKHWAH?????

jOm kita fikir sejenak,,,,,sape DIA sahabat kita yg benar2 dinamakan “SAHABAT”…cuba lihat kawan kita dikiri kanan ,depan belakang, jauh hatta yg sedang berada di sebelah kita sekarang…adakah kalian berUKHWAH dengannya??? jika dilihat kembali makna UKHWAH itu sendiri iaitu“menyatukan HATI dan ROH yg terikat dgn ikatan akidah yg satu.” Ikatan yg satu itu bermaksud bersama2 brpegang teguh dgn ajaran Allah (ajaran ISLAM) dan bersama2 berusaha mndapatkan keredhaanNYA agar UKHWAH yg trjalin diantara kita bukan berhenti setakat utk sekian waktu sahaja, bilamana kita rasa dia dah xDE kepentingan dlm hidup kita….TAPI apa yg kita NAK biarlah persahabatan yg trjalin ANTARA KITA SEMUA atas dasar UKHWAH fillah kerana Allah=)

Klu kita berkawan atas dasar UKHWAH, IMAN dan TAQWA, pastinya tiada rasa iri hati(dengki), sakit hati mahupun yg sekutu dgnnya. SBB APA???? Sebab kita akan bergerak dan berusaha BeRSAMA dlm apa jua keadaan sekalipun (ketika waktu senang mahupun susah) untuk mencapai sesuatu itu.

Adalah lebih MANIS dan BAHAGIANYA klu kita bersahabat dgn SESEORANG itu KERANA ALLAH, sbb sahabat kita itu akan SENTIASA mengingatkan kita KPD AKHIRAT bilamana kita lalai dgn perkara yg sia2…Biarlah kita brsahabat dengannya KERANA ALLAH TILL JANNAH =), bilamana disaat ketiadaannya kita akan rndu akan dirinya, rindu akan nasihat2nya, rindu akan kata2 semangatnya, rindu utk berada disampingnya kerana apa??? kerana UKHWAH yg terjalin itu telah disulam dan diikat dgn KASIH SAYANG ,KEJUJURAN dan KEIKHLASAN semuanya semata-mata utk mendpatkan keredhaan drpdNYA.

Bersamalah muhasabah diri utk menyemai perasaan itu dlm kita brUKHWAH=)

No comments:

Post a Comment