Tuesday 24 May 2011

bangsaku tercinta

Bangsaku tercinta yg bergelar melayu Islam..
Hassan Al-Banna pernah berpesan, pendirian kita terhadap kepelbagaian kumpulan Islam (contohnya; PAS, UMNO, PKR) yang wujud hendaklah berasaskan kasih sayang, persaudaraan, saling bantu membantu dan memberikan janji setia. Agama Allah adalah mudah dan penuh hikmah. Seseorang yang bersikap keras dalam agama, dia akan dikalahkan.


bangsaku tercinta, tunjukkn kematangan...undi melayu berpecah kpd 3 iaitu UMNO, PAS dan PKR..kesannya, orang2 melayu hilang undi mejoriti di sesetengah tempat..bangsaku, kenapa masih bergaduh dan mengutuk sesama sendiri? ..sedangkah hammas dan fatah kini boleh bersatu atas nama rakyat Palestin, kita bila lagi?..sedarlah kalian bahawa situasi kita sekarang  sgt bahaya? ..baru2 ni timbul isu perjumpaan paderi2 kristian utk menjadikan agama kristian sbgai agama rasmi..mahu Perdana Menteri drp agama kristian, instituti raja 'mereka' tidak hormati, kemudian nak tukar perlembagaan negara..apakah relevennya?, dah lebih 50 tahun Malaysia mereka tp Perlembagaan Negara tidak dihayati malah perasaan perkauman semakin menebal, pemimpin melayu harus tegas dan jgn tunduk kpd prmintaan yg xmasuk akal drp bangsa2 lain semata-mata mahu meraih undi mereka..di Pulau Pinang tanah2 melayu semakin kurang, bagi yg kurang berkemampuan, mereka terpaksa kerluar drp negeri itu..hah, ibarat merempat di tanah melayu sendiri..tidak mustahil kita akan jadi seperti melayu Singapura, penduduk melayu tak mampu bersuara sedangkan lagu kebangsaan mereka masih dlm bahasa melayu..


Sajak berbisa dlm video di bawah dideklamasikan oleh negarawan negara, Tun. Dr. Mahathir Mohammad..WAJIB BACA..melayu, jangan lupa lagi..


1) Kontrak sosial sentiasa dipertikaikan oleh parti rasis dan perkauman melampau sprti DAP, iaitu parti cawangan drp parti PAP yg matlamatnya jelas ingin menghapuskan sebuah negara islam dan merampas negara ini. Setelah kemajuan negara dicapai, parti DAP dgn bongkak mahu mengambil negara ini..Pembangkang mahu merampas Putrajaya??..setelah Putrajya, KLCC, proton, komuter, KLIA dibina, dgn mudah sahaja mereka berhasrat mahu mengambil alih pemerintahan negara..melayu tidak akan membenarkan itu terjadi..


Kontrak sosial merupakan satu istilah permuafakatan antara kaum yang dicapai sebelum merdeka melalui satu persetujuan di kalangan rakyat dan pemimpin yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Pemeteraian kontrak sosial ini juga turut disertai dan dipersetujui oleh parti-parti yang mereka wakili iaitu UMNO, MCA dan MIC. Istilah ini sebenarnya tidak wujud dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 tetapi dari perspektif lain, kontrak sosial sememangnya wujud dalam sejarah negara dan permuafakatan yang dicapai itulah yang mentakrifkan negara kita dan seterusnya menentukan sifat negara.


2)Kaum bukan melayu harus 'bersyukur'.
Dahulunya, kaum2 'bukan melayu' hidup mewah di Negeri-negeri Melayu di bawah pentadbiran British dan di jajahan British di Pulau Pinang, Melaka dan Singapura. Orang Melayu yang menjadi rakyat kepada Raja-raja Melayu dan Raja-raja Melayu sendiri tidak sikitpun merasa tergugat dengan bilangan besar orang bukan Melayu dan perbezaan jurang kekayaan dan kemajuan di antara tetamu asing ini dan rakyat Raja-Raja Melayu. Mereka tidak terfikir yang orang asing yang menetap di negara ini akan menuntut hak kewarganegaraan.

Ini seperti yang ditegaskan oleh Tunku Abdul Rahman:
“Orang Melayu sedia memberikan hak-hak munasabah dan patut kepada orang-orang bukan Melayu. Orang Melayu telah memberikan pengorbanan yang begitu banyak kepada bangsa-bangsa bukan Melayu. Belum ada satu bangsa anak negeri yang berbudi sebegitu tinggi seperti yang diperbuat oleh orang Melayu. Sesungguhnya ada jaminan hak-hak istimewa Melayu dalam perjanjian persekutuan tetapi ia tidak sekali-kali mencegah dan menyekat bangsa-bangsa yang bukan Melayu daripada mencapai kesenangan dan kejayaan, dan lagi sehingga sekarang hak-hak istimewa Melayu itu masih belum lagi menghasilkan keadaan yang setaraf di antara orang Melayu dengan bukan Melayu.” [10]
3) Bangsaku tercinta, perjuangan kita belum selesai bagi sesiapa yg mengaku mereka adalah melayu Islam Malaysia..Pertahankan bangsa melayu samalah seperti pertahankan agama Islam..wahai bangsaku tercinta, bangkitlah drp lamunan!!! 

No comments:

Post a Comment